Wisselspelers fit houden met JOHAN Sports GPS technologie

Share

We staan aan het begin van het wedstrijdseizoen en laten daarmee de hoge fysieke belasting van de trainingsperiode voor het seizoen achter ons. De focus zal tijdens de week verschuiven naar het optimaal voorbereiden van de spelers op een topprestatie in de wedstrijd, in plaats van alleen naar het verbeteren van hun fysieke capaciteiten. Daarom zal er doordeweeks maar één intensieve training plaatsvinden, aangezien de andere voorwaardelijke trainingen worden vervangen door competitieve wedstrijden. Omdat de voorbereidingsperiode echter ook wordt gebruikt om een startteam te vormen, zullen er ook spelers zijn die niet elke week worden blootgesteld aan de fysiek uitdagende eisen van deze wedstrijd. Heeft dit invloed op hun fysieke fitheid? En zo ja, wat kunnen we doen om dit te minimaliseren? In deze blog zullen we proberen de verschillen tussen basisspelers en wisselspelers uit te leggen en antwoorden te vinden op de hierboven beschreven vragen.

Fysieke verschillen wisselspelers & basisspelers

Overeenkomsten zijn gekwantificeerd als de meest veeleisende sessies van de week (1). Aangezien wisselspelers spelers niet wekelijks worden blootgesteld aan deze wedstrijdbelasting, kan dit leiden tot verschillen in fysieke belasting tussen basisspelers en wisselspelers. Dit zou op zijn beurt kunnen leiden tot een afname van de fysieke fitheid van de wisselspelers in vergelijking met de basisspelers, waardoor ze minder voorbereid zijn op de uitdagende wedstrijdbelasting. Onderzoek heeft aangetoond dat er gedurende het hele seizoen slechts kleine verschillen zijn tussen de totale afgelegde afstand van basisspelers (gestart in> 60% van de wedstrijden), marginale spelers (gestart in 30-60% van de wedstrijden) en wisselspelers ( begonnen in <30% van de wedstrijden) in de Engelse Premier League (zie figuur 1) (2). Opgemerkt moet worden dat marginale spelers en wisselspelers tijdens training meer afstand aflegden dan basisspelers. Dit verschil is te verklaren door de hersteltraining voor basisspelers de dag na de wedstrijd, terwijl wisselspelers een aangepast trainingsprogramma volgen. Dit aangepaste programma lijkt daarom effectief om de verschillen in de hoeveelheid matchload voor basisspelers en wisselspelers te beperken.

Trainingsschema wisselspelers JOHAN Sports GPS Tracking

Figuur 1: Overzicht van de seizoensbelasting van basisspelers, regelmatige spelers en wisselspelers gedurende een Premier League-seizoen (totaal 43 wedstrijden)

Lagere sprintafstanden wisselspelers

Maar wat zijn de verschillen in de hogere snelheidszones? We weten dat activiteit met hoge intensiteit verantwoordelijk is voor het verbeteren van het uithoudingsvermogen van de spelers. Daarom is het van het grootste belang dat wisselspelers op dit aspect worden blootgesteld aan dezelfde hoeveelheid belasting als de startende spelers. Uit onderzoek blijkt echter dat er substantiële verschillen zijn in sprintafstand (> 20 km / u) tussen basisspelers, marginale spelers en wisselspelers (zie figuur 1) (2). Alleen wedstrijdbelasting lijkt verantwoordelijk voor dit verschil, aangezien er tijdens de training vrijwel geen verschillen zijn in sprinten (zie figuur 1). Daarom is het aangepaste trainingsprogramma voor wisselspelers niet effectief om de spelers bloot te stellen aan de hoge intensiteit van de wedstrijdbelasting. De onderbelasting van wisselspelers op dit aspect zou kunnen leiden tot een vermindering van de fysieke fitheid. Het is inderdaad aangetoond dat er gedurende het seizoen relatieve prestatieverlagingen waren bij wisselspelers in vergelijking met basisspelers in het mannelijke collegiale voetbal (3).

Aangepast trainingsschema wisselspelers

Nu we hebben gezien dat de wekelijkse belasting van wisselspelers onvoldoende is om hen voor te bereiden op de wedstrijdbelasting, moeten we weten hoe we dit probleem kunnen oplossen. Een aangepast trainingsprogramma voor de wisselspelers de eerste twee dagen na een wedstrijd is de eerste stap om dit gat te dichten. Het volume van deze trainingssessies lijkt niet het probleem te zijn. We hebben echter ook gezien dat het grote verschil in sprinten alleen wordt veroorzaakt door de wedstrijd. Dit betekent dat het aangepaste trainingsprogramma voor wisselspelers hen moet blootstellen aan vergelijkbare hoeveelheden sprinten als tijdens de wedstrijd. Er zijn twee manieren om de hoeveelheid sprinten in de training te vergroten: sprintoefeningen en / of positiespellen. Voor sprintoefeningen is het belangrijk om positiespecifieke sprints op te nemen (bepaal de positiespecifieke sprints voor je team met behulp van de tactische module (heatmaps) in Labs). Voor een vleugelverdediger kan dit resulteren in een sprint van 4x40m en een sprint van 10x15m. Naast sprintoefeningen kunt u positiespellen toevoegen die de spelers blootstellen aan sprintactiviteiten. Dit zijn meestal de positiespellen met een groter aantal spelers (8v8 of 11v11). Omdat de training voor wisselspelers echter meestal uit een beperkt aantal spelers bestaat, kunt u de sprintactiviteit voor positiespellen met een kleiner aantal spelers (3v3 of 5v5) verhogen door ze op relatief grotere veldafmetingen te spelen (zie Tabel 1 voor richtlijnen). ).

Tabel 1: Richtlijnen voor positiespellen om spelers bloot te stellen aan sprintactiviteit

Conclusie

Nu het voorseizoen bijna voorbij is, ontstaan er verschillen in wedstrijdbelasting tussen basisspelers en wisselspelers. De dagen na de wedstrijd, wanneer de basisspelers een herstelprogramma volgen, worden gebruikt om de wisselspelers bloot te stellen aan hogere fysieke belasting. Hoewel dit programma effectief is om het verschil in totale afgelegde afstanden (trainingsvolume) te beperken, lijkt het niet effectief om het verschil in acties met hoge intensiteit (sprinten) te beperken. Het is daarom aan te raden om positiespecifieke sprints en positiespellen met relatief grote veldafmetingen op te nemen in dit aangepaste trainingsprogramma voor wisselspelers. Op deze manier zullen de wisselspelers worden blootgesteld aan dezelfde hoge intensiteitsbelasting als de basisspelers en dit zal hun prestatieverlagingen gedurende het seizoen beperken.

Referenties

  1. Los Acros, A., Mendez-Villanueva, A. & Martinez-Santos, R. (2017). In-season training periodization of professional soccer players. Biol. Sport., 34: 149-155.
  2. Anderson, L., Orme, P., Di Michele, R., Close, G., Milsom, J., Morgans, R., Drust, B. & Morton, J. (2016). Quantification of seasonal-long physical load in soccer players with different starting status from the English premier league: implications for maintaining squad physical fitness. International Journal of Sports Physiology and Performance, 11: 1038-1046.
  3. Kraemer, W., French, D., Paxton, N., Häkkinen, K., Volek, J., Sebastianelli, W., Putukian, M., Newton, R., Rubin, M., Gómez, A., Vescovi, J., Ratamess, N., Fleck, S., Lynch, M. & Knuttneg, H. (2004) Changes in exercise performance and hormonal concentrations over a big ten soccer season in starters and nonstarters. Journal of Strength and Conditioning Research, 18(1): 121-128