Wedstrijdrapport: een fysieke analyse van de wedstrijd

Share

Stel dat u de wedstrijdprestaties van uw team analyseert met het wedstrijdrapport van JOHAN Sports. Je merkt dat je team in de laatste minuten van beide helften altijd teruggeduwd wordt. Bij het analyseren van het wedstrijdrapport zie je dezelfde trend: de werkdruk neemt af over beide helften en gedurende de hele wedstrijd. Op basis van dit voorbeeld kan er een nieuw trainingsdoel zijn: het verminderen van de afname van de werkdruk tijdens de wedstrijd. Maar hoe bepaal je of je team te veel achteruitgang laat zien? En hoe verminder je deze daling? In deze blog geven we enkele richtlijnen om deze vragen te beantwoorden.

Trainingsdoelen op basis van het wedstrijdrapport

Voordat we gaan bepalen in welke gevallen u zou kunnen besluiten trainingsdoelen vast te stellen om de achteruitgang te verminderen, moeten we meer weten over de omstandigheden die een achteruitgang veroorzaken. Een afname van de werkdruk betekent dat de spelers niet volledig kunnen herstellen tussen (explosieve) acties of sprints door. Wanneer dit proces van onvolledig herstel in een wedstrijd keer op keer wordt herhaald, raken de spelers tijdens de wedstrijd steeds meer vermoeid, waardoor de hoeveelheid werk die ze aan het einde van de wedstrijd kunnen uitvoeren, wordt beperkt. Daarom, als je een nieuw trainingsdoel stelt om de achteruitgang in de wedstrijd te verminderen, probeer je het herstel van de spelers tussen hun herhaalde explosieve acties te verbeteren (d.w.z. het verbeteren van het uithoudingsvermogen). Op deze manier helpen uw trainingsdoelen om het niveau van wedstrijdprestaties te bereiken.

Figuur 1: Afname van de inspanning tijdens de wedstrijd (van geavanceerd wedstrijdrapport uit JOHAN Sports platform)

Maximale wedstrijdprestaties

Als we kijken of het belangrijk is om de afname van de werkdruk tijdens de wedstrijd te verminderen, moet worden opgemerkt dat er bij alle teams een afname in belasting optreedt. Deze achteruitgang is een teken dat het team maximaal presteert. Maar hoe weet u dat uw team te vroeg in het spel of sneller dan het andere team een ​​vermindering van de werkdruk laat zien? Gelukkig heeft de 5-minuten-vermogensgrafiek van het geavanceerde wedstrijdrapport hiervoor een hulpmiddel (zie figuur 1). In deze grafiek is er een horizontale (licht) groene balk, die de kracht weergeeft die je team tijdens de wedstrijd zou moeten leveren. Als je team in de 55e van de 65e minuut onder deze drempel zakt, betekent dit dat je team te vroeg in de wedstrijd een terugval laat zien. Een tweede methode om te controleren of de achteruitgang van je team niet te veel is, is door de achteruitgang van je team in de loop van de tijd te zien (zie figuur 2). Als je merkt dat de afname toeneemt in de laatste 4 wedstrijden (d.w.z. de afname wordt negatiever; zie figuur 2), dan zou dit je moeten waarschuwen dat het uithoudingsvermogen van je team afneemt.

Figuur 2: De toename van de afname in de laatste 4 wedstrijden zou je moeten waarschuwen dat het uithoudingsvermogen van je spelers afneemt

Verminder de daling

Nu we hebben gezien hoe je kunt controleren of je team niet teveel terugval laat zien in een wedstrijd, is het belangrijk om te kijken hoe we deze terugval kunnen verminderen. Zoals hierboven beschreven, is het verbeteren van het uithoudingsvermogen van uw team de sleutel om deze achteruitgang te verminderen. Het verbeteren van het uithoudingsvermogen van uw spelers vereist oefeningen met een hoge intensiteit (bijv.> 80% maximale hartslag) met tussendoor korte rusttijden. Daarom kan intervaltraining met hoge intensiteit (bijv. 4 x 4 minuten hardlopen met 12-14 km / u met tussendoor 3 minuten rust) worden gebruikt om het uithoudingsvermogen te verbeteren. Omdat dit echter niet erg sportspecifieke oefeningen zijn, zijn de spelformaten in tabel 1 ook geschikt om het uithoudingsvermogen te verbeteren. Waarvoor de werkperiodes van de spelformaten langer zouden moeten zijn dan de rustperiodes daartussenin (bijv. 4 x 4 min met 2-3 min herstel).

Tabel 1: Spelformaten die geschikt zijn om het uithoudingsvermogen te verbeteren

Conclusie

Alle teams laten tijdens de wedstrijd een afname van de werkdruk zien. Het is echter mogelijk dat uw team eerder in het spel of met een hogere snelheid een achteruitgang laat zien dan de andere teams. Met het Advanced Match Report kun je controleren of je team te vroeg in het spel een daling laat zien (Figuur 1), of dat de daling na verloop van tijd erger wordt (Figuur 2). Als dit het geval is, kunt u deze achteruitgang verminderen door het uithoudingsvermogen van uw spelers te verbeteren. Door dit te doen, zou je team kunnen overgaan van het verliezen van de wedstrijd in de laatste minuten naar het verschil maken in de laatste minuten!

Ben je benieuwd naar een wedstrijdrapport van JOHAN Sports? Neem dan contact op via info@johan-sports.com en vraag een voorbeeldrapportage aan.