Wat is de optimale training-to-match ratio?

Share

Het doel van training is om de spelers voor te bereiden voor de technische, tactische, psychologische en fysieke aspecten van de wedstrijd. Door gebruik te maken van een monitoringsysteem (d.w.z. GPS sensoren en inspannings- en herstel formulieren), zijn coaches in staat om te monitoren of hun speler klaar zijn voor een volgende training of wedstrijd. Hiervoor wordt er vaak gekeken naar de hoeveelheid arbeid die iemand heeft verricht tijdens eens sessie. Was het meer of minder dan dezelfde training een week geleden? En hoe spelers reageren op deze arbeid? Aan de hand van de antwoorden op deze vragen, kan een coach beslissen om de fysieke belasting voor een speler te verhogen (of verlagen). Hoewel deze methode belangrijke inzichten geeft in de status van een speler, vertellen deze methode ons niet of we de spelers wel goed genoeg voorbereiden voor de zware fysieke eisen van een wedstrijd: was de arbeid van de training voldoende om ze voor te bereiden op de wedstrijd? In deze blog zullen we dan ook uitleggen hoe je de optimale training-to-match ratio voor jouw team kan bepalen, en dus, hoe je de trainingsdoelen specifiek kan maken voor de behoeftes van jouw team.

Wedstrijdbelasting als basis voor je trainingsprogramma

Aan de basis van het bepalen van de optimale trainingsarbeid van je team staat de wedstrijdbelasting. Dit concept kan het beste worden geïllustreerd met een extreme vergelijking: de wedstrijdbelasting voor een marathonloper (het volhouden van een sub maximale snelheid voor meer dan 2 uur) is anders dan de wedstrijdbelasting voor een teamsporter (het uitvoeren van activiteiten met wisselende intensiteit: van lage intensiteit tot maximale intensiteit). Daarom zijn de trainingsprogramma’s voor beide sporten ook verschillend. En hoewel er minder extreme verschillen worden gevonden binnen de verschillende teamsporten, moet het zelfde concept worden toegepast om de optimale trainingsarbeid voor jouw team te bepalen. Daarom vormt de wedstrijdbelasting de basis voor het trainingsprogramma voor jouw team.

Optimale trainingsbelasting

We weten dat de totale trainingsarbeid gedurende de week dient als de voorbereiding voor de wedstrijd. Als spelers worden blootgesteld aan een relatief lage trainingsbelasting, zullen ze onvoldoende voorbereid zijn op de hoge fysieke eisen van de wedstrijd. Dit zal zorgen voor een verminderde prestatie en een verhoogde kans op blessures. Aan de andere kant, als spelers worden blootgesteld aan relatief hoge mate van trainingsbelasting, zullen zij vermoeider zijn als zij aan de wedstrijd beginnen. Dit betekent dat het bepalen van de optimale trainingsarbeid van groot belang is voor de wedstrijdprestatie.

Hoe werkt de training-to-match ratio?

Naast het feit dat trainingsbelasting dient als een voorbereidende prikkel voor de wedstrijd, hebben we ook gezien dat de wedstrijdbelasting de basis van het trainingsprogramma zou moeten vormen. Dus als we inzicht willen krijgen in de optimale wekelijkse belasting voor het team willen krijgen, moeten we de wekelijkse load gaan vergelijken met de wedstrijdbelasting. Dit wordt gedaan in de’ training-to-match’ ratio. Hoe deze ratio werkt, wordt het beste geïllustreerd met een voorbeeld. Als mijn team gemiddeld 500 sprint meters maakt tijdens een wedstrijd, en mijn totale wekelijkse belasting wat betreft sprint meters is 700 meter dan is de training-to-match ratio 700/500 = 1,4. Nu we in staat zijn om de training-to-match ratio te berekenen, moeten we nog bepalen wat de optimale ratio is gedurende een trainingsweek.

Wat is de optimale training-to-match ratio?

De totale wekelijkse trainingsbelasting die je team dient uit te voeren is afhankelijk van het aantal sessies gedurende de week. Hoe meer trainingssessie er zijn, hoe hoger de wekelijkse belasting. Daarom is de training-to-match ratio waar je naar streeft gedurende een week ook afhankelijk van het aantal sessie dat je in de week hebt. Tabel 1 laat de typische training-to-match ratio’s zien voor de verschillende variabele in verschillende type weken.

Tabel 1: training-to-match ratio’s voor de verschillende variabelen in verschillende type weken.

Variabele 3dW 4dW 5dW
Totaal afgelegde afstand 1.8 2.8 3.5
Hoge versnellingen 2.2 3.5 4.1
Sprint meters 1.1 2.0 2.3
*3/4/5dW = 3/4/5 training sessies per week

**A ratio van 1.0 betekent dat the totale wekelijkse trainingsbelasting gelijk is aan de belasting van  1 wedstrijd.

Het moet worden opgemerkt dat er nogal wat variatie is in de ratio’s tussen de verschillende variabelen. Algemeen gesproken, kunnen we concluderen dat de ratio’s voor de hoge versnellingen veel hoger zijn dan de ratio’s voor sprint meters. Dit betekent dat het trainingsprogramma relatief meer focus is voor de hoge versnellingen dan voor sprinten. Aangezien coaches het vaak fijn vinden om oefeningen uit te voeren op kleine veldgroottes (waarbij er een hogere intensiteit is voor hoge versnellingen), is het begrijpelijk dat de ratio’s voor hoge versnellingen hoger zijn. Daarentegen, de oefeningen die gespeeld worden met grotere veldafmetingen leggen meer de nadruk op sprint meters. Aangezien deze oefeningen, over het algemeen, minder vaak voorkomen tijdens trainingen, zijn de ratio’s voor sprint meters ook lager.

Minimale en maximale waarden

Ondanks dat de verschillend tussen de ratio’s begrijpelijk zijn, betekent dit niet dat het de meest optimale ratio’s zijn. Resultaten van wetenschappelijk onderzoek laten zien dat het toevoegen van extra sprint oefeningen (d.w.z. meer sprint meters) aan een trainingsprogramma een positief effect heeft op blessurerisicofactoren en op de sprintprestatie. Gebaseerd op deze uitkomsten, wordt het aangeraden om de sprint meters te verhogen gedurende de trainingsweek. Daarom moet de huidige ratio voor sprint meters gezien worden als een minimale waarde, terwijl de ratio voor de hoge versnellingen gezien moet worden als een maximale waarde.

Praktische toepassing van de optimale training-to-match ratio

We hebben gezien dat we de training-to-match ratio kunnen gebruiken om het wekelijkse trainingsdoel te stellen. Om deze wekelijkse belasting te bepalen, wordt de (gemiddelde) wedstrijdbelasting vermenigvuldigd met de ratio’s in Tabel 1. Dit zal resulteren in het trainingsdoel specifiek voor de behoefte van het team (zie tabel 2 voor een voorbeeld). Maar de vraagt blijft dan echter hoe we deze totale wekelijkse belasting over de week gaan verdelen. Daarom zullen we in de volgende blog richtlijnen geven over hoe je de optimale belasting voor elke individuele sessie kan bepalen.

Tabel 2: voorbeeld van het bepalen van de wekelijkse trainingsdoelen voor een team met 3 trainingen per week. 

  Total distance High accelerations Sprint distance
Match Benchmark 10 km 36 520 m
Training-to-match ratio 1.8 2.2 1.1
Weekly training goal 18 km (10km x 1.8) 80 (36 x 2.2) 572 m (520m x 1.1)


JOHAN’S TIP

De training-to-match ratio is ook een krachtige manier om het trainingsprogramma the individualiseren. In plaats van de gemiddelde wedstrijdbelasting van het gehele team, wordt de gemiddelde wedstrijd belasting gebruikt om de wekelijkse belasting voor die speler te bepalen. En hoewel deze manier van werken meer tijd kost om in de dagelijkse praktijk te integreren, zal het ook resulteren in een trainingsprogramma wat is toegespitst op de specifieke behoefte van de individuele spelers.

Conclusie

De wedstrijdbelasting moet de basis van je trainingsprogramma vormen. Om de optimale wekelijkse trainingsbelasting voor het team te bepalen, kunnen de training-to-match worden gebruikt. Gebaseerd op de wedstrijdbelasting van jouw team, ben je in staat om de trainingsarbeid die jouw team zou moeten verrichten te berekenen!

Referenties

  1. Clemente, F.M., Rabbani, A., Conte, D., Castillo, D., Afonso, J., Clark, C.C.T., Nikolaidis, P.T., Rosemann, T., Knechtle, B. (2019). Training/Match External Load Ratios in Professional Soccer Players: A Full-Season Study. Int J Environ Res Public Health; 16, 3057: doi:10.3390/ijerph16173057

 

© picture from Galajda Michal