Trainingsbelasting monitoren: hoe kan ik mijn team monitoren met subjectieve data?

Share

Heb je je ooit afgevraagd of je spelers de intensiteit van je training ervaren zoals bedoeld? En wist je dat je wedstrijden kunt winnen, blessures kunt voorkomen en de trainingsbelasting van je spelers kunt optimaliseren met alleen hun antwoorden op 5 eenvoudige vragen? Het verkrijgen van informatie uit inspannings- en herstelformulieren is inmiddels al geaccepteerd binnen de voetbal- en hockeyteams. Subjectieve gegevens worden vaak verzameld met pen en papier, maar analyses achteraf is vaak een tijdrovend proces. Een makkelijke en gebruiksvriendelijke app kan je als coach helpen om de data van alle spelers van je team op een effectieve en tijdbesparende manier te verzamelen en analyseren op je mobiele telefoon! De JOHAN Team Performance App kan een betaalbare oplossing bieden voor teams van amateur tot professioneel niveau. In de blog van vandaag zullen we bespreken hoe subjectieve gegevens kunnen worden gebruikt bij het monitoren van trainingsbelasting.

Interne trainingsbelasting & externe trainingsbelasting

In de sportwetenschappelijke literatuur wordt onderscheid gemaakt tussen de externe en interne belasting. De externe belasting verwijst naar wat de spelers daadwerkelijk hebben gedaan (bijv. Totale afstand, sprintmeters, hardloopafstand, etc.) die kan worden gemeten met een GPS-volgsysteem. Aan de andere kant verwijst interne belasting naar hoe de spelers deze belasting ervaren. Dit kan worden gemeten met subjectieve gegevens zoals Rating of Perceived Inspertion (RPE). Aangetoond is dat RPE een goede relatie heeft met de hartslag, daarom kan RPE ook worden gebruikt als alternatief voor hartslagmeting(1).

De opbouw van trainingsbelasting

Het belang van het opbouwen van interne belasting kan het beste worden verklaard door een voorbeeld: een marathonloper kan een run van 5 km als ‘gemakkelijk’ beschouwen, terwijl dezelfde run ‘moeilijk’ zou zijn voor een ongetraind persoon. Hoewel externe belasting een belangrijke rol speelt bij trainingsaanpassingen, is het uiteindelijk de interne belasting die de beste indicatie is voor de trainingsaanpassingen(2) (de marathonloper zal zijn uithoudingsvermogen niet verbeteren tijdens het hardlopen; terwijl de ongetrainde persoon zijn uithoudingsvermogen zal verbeteren) door deze run). Het is daarom van belang om te monitoren hoe de spelers de trainingsbelasting ervaren.

Trainingsbelasting monitoren

De ideale trainingsbelasting: de sweet spot

Een optimale trainingsbelasting

Door sportwetenschappelijke berekeningen uit te voeren met de subjectieve gegevens, krijgen we bovendien inzicht in hoeveel belasting de spelers aankunnen. Hierdoor berekenen we de optimale belasting voor elke speler (zie afbeelding 1). Als de speler wordt blootgesteld aan meer (of minder) belasting dan de ‘sweet spot’, heeft hij / zij een verhoogd risico op blessures. Als dit gebeurt, krijg je een waarschuwing (en een advies) op je telefoon die je waarschuwt dat een van je spelers een verhoogd risico op blessures heeft!

“Elke ochtend bespreken we uitschieters in de subjectieve gegevens met het hele personeel.” – Physical Trainer SC Cambuur (1st Division, Nederland)

De meest ideale wekelijkse periodisering

Zoals besproken in een vorige blog, zou je wekelijkse periodisering een evenwicht moeten zijn tussen lichaamsbeweging en rust. Subjectieve gegevens (RPE) is een van de methoden om te controleren of uw training de wekelijkse golfachtige periodisering volgt. Dit is een makkelijk te gebruiken eerste stap in het monitoren van uw team! Daarnaast blijkt dat de manier waarop spelers trainingsbelasting ervaren anders is dan wat de coach bedoelde. Heb je een zware trainingssessie gepland, maar hebben de spelers het in de vorm vermeld dat het een ‘gemakkelijke’ sessie was, dan zou dit een teken moeten zijn dat je de trainingssessie kunt verhogen. Je spelers kunnen meer belasting aan dan verwacht!

“Na elke training controleer ik hoe spelers de training hebben ervaren en pas ik mijn training daarop aan.” – Trainer FC Rijnvogels (Hoofdklasse, Amateurs)

Trainingsbelasting monitoren met inspanningsformulieren & herstelformulieren

Trainingsbelasting monitoren: inspanningsformulier

Herstelstatus  van spelers monitoren

Maar er is meer dan alleen het inspanningsformulier. Met behulp van herstelscores (d.w.z. spierpijn, vermoeidheid, slaap, stemming en stress) in de mobiele app kun je controleren of spelers hersteld zijn na een intensieve sessie en / of dat ze klaar zijn om te worden blootgesteld aan de volgende conditionele sessie. Verhoogde vermoeidheids- of spierpijnrapporten zouden u moeten aanmoedigen om deze spelers te beschermen tegen hoge werkbelastingen, en zo te voorkomen dat ze een blessure oplopen. Betekent dit dat je de training altijd moet aanpassen als spelers niet goed hersteld zijn? Nee, iemand die spierpijn ervaart, kan ook trainen. Een praktische oplossing zou zijn om de spelers met spierpijn tegen elkaar te laten spelen. Hierdoor zal de intensiteit voor deze spelers lager zijn, wat gunstig is voor hun herstel.

“Als een speler spierpijn ervaart, wil ik meer weten.” ‘Het bevestigt wat ik op het veld zie.’ – Trainer SC Cambuur

Trainingsbelasting monitoren met inspanningsformulieren en herstelformulieren

Trainingsbelasting monitoren: herstelformulier

Waarom zou je formulieren gebruiken om de trainingsbelasting te monitoren?

De subjectieve gegevens kunnen u dus niet alleen waardevolle feedback geven of de geplande trainingsintensiteit is bereikt, maar kunnen u ook informeren over de ideale trainingsbelasting, de wekelijkse periodisering en of uw spelers zijn hersteld van de trainingssessies of niet. De JOHAN RPE Performance-app is een geweldige eerste stap om uw team op een gemakkelijke manier te volgen!

‘De RPE app werkt verslavend, maar belangrijker nog, het is effectief.’ – Trainer FC Rijnvogels

JOHAN’s tip of the week

Hoewel subjectieve gegevens u al waardevolle feedback kunnen geven over de vraag of u meer (of minder) intensief moet trainen, geeft het u geen informatie over welke oefeningen u moet doen. Een hoge RPE-score kan worden bereikt door een hoog aantal versnellingen uit te voeren. of door veel te sprinten. Beide acties stellen het lichaam bloot aan een ander soort belasting. RPE vertelt je echter niet hoe de externe belasting van je spelers is opgebouwd. Door een gps tracking systeem te gebruiken, krijgt u specifieke informatie over hoe de belasting is opgebouwd en dus over welke oefeningen u moet uitvoeren (bijv. 4v4 of 10v10). Als u dus de optimale belasting nauwkeuriger wilt bepalen, heeft u informatie nodig over de externe belasting.

Verder zijn goede instructies en feedback aan spelers nodig voor betere mobiele app-gegevens. Het doel van de mobiele app is niet om te verifiëren of spelers voldoende werk hebben geleverd. Wat nog belangrijker is, het is bedoeld om u feedback te geven over hoe u uw trainingsschema kunt optimaliseren. Door periodiek resultaten te tonen en te laten zien hoe de gegevens worden gebruikt om de training aan te passen, zullen spelers de waarde zien van het geven van goede / eerlijke antwoorden. Zo zorg je samen voor fittere en betere spelers!

Referenties

  1. Impellizeri, F.M., Rampini, E. & Marcora, S.M. (2005) Physiological assessment of aerobic training in soccer. Journal of Sports Sciences. 23(6); 583-592
  2. Impellizzeri, F.M., Rampini, E., Coutts, A.J. & Sassi, A., (2004) Use of RPE-based training load in Soccer. Med Sci Sports Exerc. 36(6); 1042-1047.
  3. Brink, M.S., Frencken, W.G.P., Jordet, G. & Lemmink, K.A.M.P. (2014) Coaches’ and players’ perception of training dose: not a perfect match. International Journal of Sports Physiology and Performance. 9(3); 497-502.