Moeten spelers trainen tijdens de zomerstop?

Share

De meeste voetbal- en hockeyspelers hebben de afgelopen weken genoten van hun welverdiende zomervakantie. Na een lang seizoen hadden de spelers wat mentale en fysieke hersteltijd nodig om klaar te zijn voor de start van het nieuwe seizoen. Voor sommige spelers is de vakantietijd alweer voorbij aangezien verschillende (prof) teams alweer aan hun voorseizoen-trainingsperiode begonnen zijn. Maar wat is de impact van de 4 weken zomerstop op de fysieke toestand van de spelers? En wat is er nodig om de negatieve effecten van de zomerstop te minimaliseren? In deze blog gaan we op zoek naar antwoorden op deze vragen.

Wat gebeurt er met de fitheid van spelers tijdens de zomerstop?

Als de zomerstop begint, hebben spelers wat tijd nodig om mentaal en fysiek te herstellen van het seizoen. Maar wat gebeurt er met de fysieke toestand van de spelers als ze geen enkele vorm van gestructureerde training uitvoeren tijdens een zomervakantie van 4 weken? Onderzoek heeft uitgewezen dat het percentage lichaamsvet aanzienlijk zou toenemen, terwijl het uithoudingsvermogen aanzienlijk zou afnemen (zie figuur 1). Opgemerkt moet worden dat een trainingsprogramma deze effecten zou minimaliseren. Dit is van groot belang voor trainers en coaches, aangezien spelers die aan het begin van het seizoen beginnen met een hoge fysieke conditie, hun fysieke fitheid gedurende het seizoen kunnen verbeteren. Daarentegen hebben spelers die onvoorbereid terugkeren, meer kans op verminderde fysieke prestaties tijdens het seizoen.

Conditie opbouwen na de zomerstop

Naast de fysieke prestatieverminderingen, hebben de spelers die terugkeren naar de training met verminderde fitnessniveaus ook meer tijd nodig om hun conditie weer op te bouwen. Dit betekent dat er tijdens het voorseizoen meer tijd en energie moet worden besteed aan het verbeteren van de conditie van de spelers, waardoor er minder tijd overblijft voor technische / tactische trainingssessies. Hieruit blijkt dat spelers betrokken moeten zijn bij georganiseerde fysieke activiteit tijdens het laagseizoen, om ervoor te zorgen dat ze het voorseizoen beginnen met een redelijk niveau van fysieke fitheid.

Trainingsschema voor de zomerstop

Betekent dit dat spelers tijdens hun vakantie geen tijd hebben om te ontspannen? Nee! Zoals eerder vermeld, is herstel een belangrijk aspect van het laagseizoen. Het is daarom belangrijk dat spelers tijd hebben om te ontspannen en niet hoeven deel te nemen aan fysieke activiteit. Deze periode zonder training mag echter niet langer zijn dan 10-12 dagen. Daarna moeten de spelers beginnen met een uit meerdere componenten bestaand trainingsprogramma dat bestaat uit gymnastiekoefeningen, rekoefeningen en lopende oefeningen of krachtoefeningen (zie tabel 1). Opgemerkt moet worden dat dit programma niet is ontwikkeld om de fysieke fitheid te verbeteren, maar eerder gericht is op het behoud ervan.

Conclusie

Buiten het seizoen is een welkome hersteltijd voor teamsporters. Als ze echter de hele zomervakantie niet aan lichaamsbeweging doen, zal dit hun conditie verlagen. Om deze negatieve gevolgen van de zomervakantie te voorkomen, is het aan te raden om uw atleten een fysiek trainingsprogramma te geven. Op deze manier beginnen spelers de voorbereidingsperiode met een redelijke conditie, zodat jij een vliegende start kunt maken met je seizoen!

JOHAN’s tip of the week

Aan het begin van het seizoen is het vaak moeilijk om te bepalen hoeveel trainingsbelasting de spelers aankunnen. Door gebruik te maken van inspannings- en herstelvragenlijsten krijg je meer inzicht in het vermogen van spelers om met bepaalde ladingen om te gaan. Rapporteren spelers een hoge mate van spierpijn, terwijl u dacht dat de training niet zo moeilijk was? Mogelijk hebt u de trainingsbelasting te veel of te snel verhoogd. Rapporteren spelers een lagere mate van vermoeidheid of spierpijn, ook al dacht je dat de training een uitdaging was? Je spelers kunnen mogelijk meer belasting aan dan verwacht!