Metabolic power: is de trainingsbelasting in één variabele samen te vatten?

Share

Zoals we in de blog van vorige week hebben besproken, is het belangrijk om de belasting van verschillende soorten acties te kwantificeren om een volledig beeld te krijgen van de belasting van de spelers. Enkele van de acties die u wilt volgen, zijn acties op hoge snelheid en korte explosieve acties. Deze kunnen worden vastgelegd met de afgelegde afstanden in verschillende snelheidszones en met versnellingen en / of vertragingen. Maar zou het ook mogelijk zijn om de belasting van een sessie met één variabele vast te leggen? In deze blog zullen we proberen een antwoord op deze vraag te vinden door te kijken naar de parameter Metabolic Power.

Wetenschappelijke resultaten van Metabolic Power

Omdat bekend is dat hardlopen met een constante snelheid minder energie vergt dan versneld hardlopen, ontstond het idee om een schatting te maken van de energiekosten van een sessie door accelerated running te integreren in een nieuwe variabele: Metabolic Power. Hoewel de meeste wetenschappers het idee van de nieuwe variabele leuk vonden, waren de wetenschappelijke resultaten minder veelbelovend. Het bleek dat de variabele de werkelijke energiekosten niet kon meten tijdens teamsportspecifieke activiteiten (d.w.z. er waren onderschattingen van de energiekosten tijdens versneld hardlopen, terwijl er een overschatting was tijdens het hardlopen met een constante snelheid).

Hoe analyseer je Metabolic Power

Op basis van deze resultaten wordt geadviseerd om Metabolic Power niet te gebruiken voor het monitoren van de algehele trainingsbelasting. Aangezien deze variabele niet de werkelijke energiekosten van een sessie meet en geen specifieke informatie bevat over het soort uitgevoerde activiteiten, kan het u niet helpen te bepalen wat voor soort oefeningen u tijdens de training moet doen. Sprintafstand en acceleraties / deceleraties zijn hiervoor geschikter. Bovendien mag deze variabele ook niet worden gebruikt voor voedingsrichtlijnen. Omdat de werkelijke energiekosten niet bekend zijn, kan het je niet aangeven hoeveel eiwitten en koolhydraten de spelers nodig hebben na een sessie of wedstrijd.

Betekent dit dat de variabele nutteloos is? Nee, de geschatte energiekosten van de Metabolic Power-variabele zijn nog steeds gedeeltelijk verantwoordelijk voor de extra energie die nodig is tijdens versneld hardlopen. Dit in tegenstelling tot afstanden die in verschillende snelheidszones worden afgelegd, waarbij geen rekening wordt gehouden met het feit dat versneld hardlopen energetisch veeleisender is. Daarom kan vermogen een betere indicator zijn van de algehele intensiteit van een sessie dan afgelegde afstanden in de verschillende snelheidszones. Er zijn echter meer tests nodig om dit te bevestigen.

JOHAN’s kijk op Metabolic Power

Dus wat is JOHAN’s mening over Metabolic Power? Omdat de variabele de werkelijke energiekost niet meet, hebben we de variabelen (voorlopig) niet in onze variabelenlijst opgenomen. Als algemene indicatie (!) Van de intensiteit van een sessie kan het echter een interessante parameter zijn. Daarom testen we momenteel een aangepaste vermogensparameter (d.w.z. vermogen = snelheid x versnelling) in ons Advanced Match Report om te controleren of dit een indicator is van het verval van de intensiteit tijdens een wedstrijd.

Conclusie

Versneld hardlopen zorgt voor een hogere belasting van de spelers dan hardlopen met een constante snelheid. Dit leidt dan weer tot een waarschijnlijke onderschatting van de belasting als alleen rekening wordt gehouden met de afgelegde afstanden in de verschillende snelheidszones. Daarom hebben bewegingswetenschappers een nieuwe parameter ontwikkeld om met deze verschillen rekening te houden: Metabolic Power. Hoewel de meeste wetenschappers het idee van de nieuwe parameter leuk vonden, waren de resultaten minder veelbelovend. Resultaten gaven aan dat deze maatregel niet de werkelijke energiekosten van spelers in sporten als voetbal en hockey meet. Daarom wordt geadviseerd om deze variabele niet te gebruiken voor het volgen van de algehele trainingsbelasting en voedingsrichtlijnen. Het kan echter een betere indicator zijn van de algehele intensiteit van een sessie dan de afstanden die in verschillende snelheidszones worden afgelegd.