JOHAN V5: Hoe werkt de JOHAN LIVE App?

Share

JOHAN Sports’ nieuwe monitoringssysteem zal in de zomer van 2020 gelanceerd worden. In vorige blogs hebben we al twee functionaliteiten van dit nieuwe systeem uitgelicht: LIVE GPS monitoren en hartslag-integratie. Zoals in deze blogs al is beschreven, maakt de JOHAN Sports LIVE GPS Tracking App het mogelijk om zowel GPS- als hartslagvariabelen in real-time te monitoren tijdens trainingssessies en wedstrijden. Om de functionaliteiten van de LIVE app nog beter te begrijpen, zullen we meer uitleg over deze app geven in deze blog.

Als coach, is het goed om de statistieken van al je spelers al tijdens de sessie in real-time te kunnen bekijken in de LIVE App. Dit maakt het voor een coach mogelijk om te zien of de training het niveau haalt zoals dat bedoeld was. Deze informatie is niet alleen interessant voor een coach, ook spelers zijn geïnteresseerd in deze informatie. Tijdens de training kunnen ze nu kijken hoe goed ze het doen, en vooral hou dit zich verhoudt tot hun medespelers. Hierdoor zorgt de LIVE App ook voor een betere communicatie tussen staf en spelers, doordat spelers beter snappen waarom zij gemonitord worden.

Daarnaast kan je door het gebruik van de LIVE GPS data aan spelers laten zien waarom je bepaalde aanpassingen aan de training maakt. Je kan je namelijk goed voorstellen dat de meeste spelers geen zin hebben om extra sprints aan het einde van de training te moeten maken. Maar aan de hand van LIVE data kan je nu echter laten zien waarom deze sprints bijdrage aan het verbeteren van hun capaciteit om aan het einde van de wedstrijd nog sprints te maken. Daarom zal deze data ook bijdrage aan de bereidheid van spelers om deze extra sprints te maken.

Live GPS data monitoren

De nieuwe LIVE functionaliteit maakt het mogelijk om verschillende GPS en hartslag parameters te kunnen monitoren tijdens een training of wedstrijd. In deze LIVE App, kunnen maximaal 5 parameters tegelijkertijd worden gemonitord. Technisch gezien is het mogelijk om talrijke parameters tegelijkertijd te monitoren. Echter, zelfs de meest ervaren GPS specialisten monitoren maximaal 5 parameters tegelijkertijd. Dit doen zijn omdat 5 parameters perfect in staat zijn om de belangrijkste informatie over de intensiteit of de kwaliteit van de oefening/sessie te geven. Daarnaast zorgen meer parameters er ook voor dat het men eerder overspoeld wordt door alle data.

Selecteer jouw Live GPS parameters

Om alle verschillende aspecten van een fysieke training te monitoren, kan een coach er voor kiezen om de volgende 5 parameters te laten zien in de LIVE App: totaal afgelegde afstand, sprint meters, acceleraties, huidige hartslag, en de tijd in hartslag zone 5. Echter, voor sommige oefeningen is de focus op een specifiek fysiek aspect. In dat geval, geven de 5 bovenstaande parameters mogelijk niet de specifieke informatie waar de coach naar op zoek is. Om dit probleem te voorkomen, kan je in de LIVE App tussen variabelen wisselen op elke moment dat je maar wil!

JOHAN Sports LIVE GPS Tracking App

JOHAN Sports LIVE GPS Tracking App

Denk bijvoorbeeld aan een situatie waarbij een coach een 3v3 met kleine veldafmetingen heeft gepland. In dat geval is het niet te verwachten dat spelers veel sprints zullen uitvoeren, eerder zullen zij veel korte explosieve acties uitvoeren. Daarom zal het monitoren van de sprint meters niet bijdrage aan de informatie over de intensiteit van de oefening. Liever wil je parameters monitoren die informatie geven over de intensiteit van korte explosieve acties (bijv. acceleraties en/of PlayerLoad3D). Doordat je in de LIVE App kan wisselen tussen parameters tijdens de sessie, kan je kiezen welke variabelen de belangrijkste informatie geven voor elke oefening.

Welke combinatie van GPS & hartslagvariabelen worden geadviseerd?

Zoals hierboven al beschreven, kan een goed overzicht van de overall workload het beste worden verkregen door de totaal afgelegde afstand, sprint meters, acceleraties, huidige hartslag en de tijd in hartslag zone 5. Echter, voor oefeningen die zich op een specifiek aspect van de fysieke belasting richten, worden andere combinaties aanbevolen. In tabel 1, kan je voorbeelden van deze combinaties zien voor verschillende soorten oefeningen.

 

Tabel 1: Voorbeelden van combinaties van parameters voor het monitoren van de belasting van verschillende typen oefeningen.

Kleine veldgroottes Middel veldgrootte Grote veldgroottes Sprint oefeningen
Huidige hartslag Huidige hartslag Huidige hartslag Huidige hartslag
Tijd in hartslag zone 5 Tijd in hartslag zone 5 Tijd in hartslag zone 5 Huidige snelheid
Totale afstand Totale afstand Totale afstand Sprint meters
#Acceleraties #Acceleraties Sprint meters #Hoge acceleraties
PlayerLoad3D Sprint meters #Sprints Relatieve snelheidszone 5/6

Hierboven hebben we al een voorbeeld gegeven van hoe je de real-time functionaliteit kan gebruiken om te zorgen dat spelers voldoende worden belast. Maar het omgekeerde is natuurlijk ook waar. Wanneer een speler terugkomt van een blessure, wil je er bijvoorbeeld voor zorgen dat de speler niet te veel belast wordt in de snelheidszone boven 20km/h. Daarom kies je ervoor om voor deze sessie de sprint meters te monitoren (d.w.z. de afstand boven 20km/h). Wanneer je nu opmerkt dat de spelers al meer meters heeft afgelegd in deze zone dan dat was bedoeld, kan je hier meteen op ingrijpen. Veranderingen waar je in dit geval aan kan denken zijn: het kleiner maken van de veldafmetingen voor de oefeningen die je voor de speler had bedacht, of het overslaan van bepaalde oefeningen waarbij je een hoge sprintbelasting verwacht. Dus, de LIVE App is er zeker niet alleen om te kijken of de spelers wel voldoende belast worden, het is er ook om de spelers te beschermen tegen een overbelasting!