Hoe haal je het maximale uit fysieke benchmark?

Share

In eerdere blogs hebben we de waarde van GPS-monitoring voor optimalisatie van teamprestaties besproken. Wanneer u echter voor het eerst begint met het monitoren van uw team met GPS, zijn de resultaten van de verschillende belastingsvariabelen wellicht moeilijk te interpreteren. Je spelers kunnen bijvoorbeeld 500 sprint meter afleggen in een wedstrijd. Maar zonder referentie is het moeilijk te zeggen of dit betekent dat sprintvermogen een sterkte of een zwakte is van je team. Daarom willen trainers vaak benchmark gegevens. Hierdoor kunnen ze de prestaties van hun team vergelijken met die van andere teams. Maar hoe ga je je team vergelijken met zo’n benchmark? En welke andere manieren zijn er om uw team te benchmarken? In deze blog leggen we uit hoe je het maximale uit benchmarks kunt halen.

Benchmark gegevens per team

Om uw eigen team met andere teams te kunnen vergelijken, moet u eerst een teamgemiddelde van uw team maken. Aangezien er variatie is in de belasting tussen wedstrijden, is het aan te raden om minimaal 3-4 wedstrijden op te nemen in het teamgemiddelde. Logischerwijs is het belangrijk om alleen spelers in je benchmark op te nemen die de hele wedstrijd hebben gespeeld. Naast de variatie tussen verschillende wedstrijden, is er ook variatie in belasting tussen spelersposities (klik hier voor positionele benchmarks). Vleugelspelers en vleugelverdedigers leggen meer sprintafstand af dan centrale verdedigers. Als je relatief meer centrale verdedigers in je teamgemiddelde opneemt, krijg je een onderschatting van het teamgemiddelde voor sprintafstand, terwijl het opnemen van relatief meer vleugelspelers in de benchmark een overschatting van dit teamgemiddelde zal veroorzaken. Om deze verschillen in speelposities te beheersen, is het raadzaam om 3 verdedigers, 2 middenvelders en 2 aanvallers van elke wedstrijd in je benchmark op te nemen.

Benchmark gegevens competitie

Als je eenmaal de benchmarks voor je team hebt gemaakt, kun je deze waarden vergelijken met de benchmarks van je competitieniveau of andere niveaus (vraag onze sportwetenschapper naar benchmarks van meer competities). Door uw teamgemiddelde te vergelijken met de benchmarks, kunt u de sterke en zwakke punten van uw team bepalen. Als je merkt dat je team de sprintprestaties moet verbeteren, kun je hiervoor een nieuw trainingsdoel stellen. Door positiespecifieke sprintoefeningen op te nemen (zie tabel 1), kunt u dit vermogen wellicht verbeteren. Zo relativeer je niet alleen de prestaties van je team, maar maak je ook optimaal gebruik van de benchmarks.

Table 1: Position-specific sprint exercises

Als je eenmaal de benchmarks voor je team hebt gemaakt, kun je deze waarden vergelijken met de benchmarks van je competitieniveau of andere niveaus (vraag onze sportwetenschapper naar benchmarks van meer competities). Door uw teamgemiddelde te vergelijken met de benchmarks, kunt u de sterke en zwakke punten van uw team bepalen. Als je merkt dat je team de sprintprestaties moet verbeteren, kun je hiervoor een nieuw trainingsdoel stellen. Door positiespecifieke sprintoefeningen op te nemen (zie tabel 1), kunt u dit vermogen wellicht verbeteren. Zo relativeer je niet alleen de prestaties van je team, maar maak je ook optimaal gebruik van de benchmarks.

Figure 1: Progress of sprint intensity over time for 2 players; where player 1 improves his sprint capacity, whereas player 2 shows a decrease over time.

Conclusie

Zodra u uw team begint te monitoren met GPS-gegevens, kan het moeilijk zijn om de gegevens te interpreteren. Door uw team te vergelijken met de prestaties van clubs van hetzelfde niveau (of andere niveaus), bent u in staat de sterke en zwakke punten van uw team te bepalen. Voordat u de prestaties van uw team met andere teams kunt vergelijken, moet u echter een betrouwbaar teamgemiddelde maken. Dit kan gedaan worden door (1) je team te volgen tijdens meerdere wedstrijden; (2) alleen spelers opnemen die 90 minuten in uw teamgemiddelde hebben gespeeld; en (3) inclusief 3 verdedigers, 2 middenvelders en 2 aanvallers van elke wedstrijd in je teamgemiddelde. Vergelijken met de prestaties van andere teams is echter niet de enige manier om uw team te benchmarken. Door de voortgang van uw team / spelers in de loop van de tijd te volgen, kunt u de prestaties van uw team verder verbeteren.

JOHAN’s Tip van de week

Naast het volgen van je team tijdens wedstrijden, kun je ook de voortgang van je team volgen tijdens oefeningen. Met onze nieuwe rapportagemodule kunt u een ‘Voortgangsrapportage’ genereren. In dit rapport kunt u zien of de intensiteit van een training in de loop van de tijd toeneemt of afneemt. Als je je in de wedstrijd wilt verbeteren, moet je jezelf tijdens de training constant uitdagen!