Hoe bereid je spelers voor op de sprint belasting van de wedstrijd?

Share

In de laatste twee blogs hebben we uitgelegd hoe de optimale wekelijkse trainingsbelasting voor een team bepaald kan worden, en hoe deze arbeid het beste over de week verdeeld kan worden. Voor de meeste teams, zal blijken dat de wekelijkse belasting voor hoge versnellingen al dicht bij de optimale training-to-match ratio is. Daarentegen, zal de sprint belasting (in de meeste gevallen) lager zijn dan de geadviseerde wekelijkse belasting. Aangezien de sprint belasting van spelers tijdens de week dus omhoog moet, is het essentieel om te weten welke oefeningen uitgevoerd moeten worden om dit doel te bereiken. Daarom zullen we in deze blog richtlijnen geven hoe je de sprint belasting van je team kan verhogen op een verantwoordde manier. Daarnaast zullen we meer gedetailleerde informatie geven over de arbeid van verschillende oefenvormen.

Het voordeel van sprintoefeningen

Zoals al eerder gezegd, de eerste focus van de meeste teams zal zijn om de sprint belasting van de conditionele sessie (d.w.z. de sessie op MD-4 of MD-3) te verhogen. Een van de makkelijkste manieren m dit te doen, is om sprintoefeningen aan je trainingsprogramma toe te voegen. En hoewel sprintoefeningen niet de meeste sport-specifieke oefeningen zijn, hebben ze wel enkele voordelen. Een van de voordelen is dat je de sprint meters die je team gaat afleggen kan controleren: afhankelijk van het aantal herhalingen die je uitvoert, kan je de sprintafstand van je team berekenen.

Laat spelers wennen aan hogere sprint belasting

Maar dit is niet het enige voordeel van sprintoefeningen. Wanneer een substantiële verhoging van de sprint belasting gepland staat over meerder weken, zijn sprint oefeningen een goede manier om de spelers aan deze verhoogde sprint belasting te laten wennen. Als de spelers uiteindelijk gewend zijn aan de verhoogde sprintbelasting, wordt geadviseerd om te proberen om de sprint meters in spelvormen te gaan halen. Aangezien deze oefeningen sport-specifieker zijn, zal dit helpen bij het nog beter voorbereiden van de spelers op de wedstrijd.

Verschil tussen oefenvormen (5vs5, 6vs6, 9vs9 en 10vs10)

Maar welke oefeningen zorgen ervoor dat spelers gaan sprinten? Gelukkig hebben sportwetenschappers van FC Barcelona ons inzicht gegeven in de arbeid van verschillende spelvormen. Hiervoor hebben ze de intensiteit van een wedstrijd (bijv. Sprint meters gedeeld door het aantal spelminuten) vergeleken met de intensiteit van een oefening (zie Figuur 1). Uit dit figuur blijkt dat oefenvormen met meer spelers (en grotere veldafmetingen) een grotere focus hebben op sprinten. Daarentegen staat dat oefenvormen met minder aantal spelers (en kleinere veldafmetingen) meer focus leggen op hoge versnellingen.

Optimale spelvormen

Dus, als ze sprintoefeningen willen vervangen door spelvormen, is het aan te raden om grote spelvormen te spelen. Echter, blijkt uit de praktijk dat er soms niet genoeg spelers zijn om bijvoorbeeld een 9v9 te spelen. In dat geval, wordt het geadviseerd om een 5v5 of een 6v6 te spelen op een groter veld. Dat wil zeggen dat een 5v5 niet gespeeld wordt op een veld van 40m bij 33m, maar dat bijvoorbeeld voor een veld van 55m bij 40m wordt gekozen.

Figuur 1: De intensiteit van een 5v5 (40x33m), 6v6 (40x33m), 9v9 (72x65m) en een 10v10 (105x65m) vergeleken met de wedstrijd intensiteit.

Conclusie

Wanneer de wekelijkse sprint belasting over de weken wordt verhoogd, zorgen sprintoefeningen ervoor dat we kunnen controleren hoeveel sprint meters de spelers zullen maken. Deze mogelijkheid verkleint het risico op het overbelasten van spelers. Daarnaast zijn sprintoefeningen een goede manier om spelers te laten wennen aan de hogere sprintbelasting. Deze factoren maken sprintoefeningen een veilige manier om de sprint meters voor een team te verhogen. Als de spelers echter gewend zijn aan de hogere sprint belasting, wordt geadviseerd om de sprintmeters in spelvormen te gaan halen. Waarbij spelvormen met meer spelers (of grotere veldafmetingen), meer focus op sprinten zullen leggen.

Dus laat je spelers gewend raken aan de verhoogde sprint belasting van een trainingsprogramma via sprintoefeningen. Wanneer ze aan deze verhoogde belasting gewend zijn, kan je ze verder voorbereiden op de wedstrijd door het spelen van verschillende spelvormen. Maar zorg ervoor dat je de juiste spelvormen met de juiste veldafmetingen kiest!

JOHAN’s tip van de week

Wil je de intensiteit van verschillende oefeningen voor jou team weten? Download dan nu een ‘Exercise Progress’ rapport in onze nieuwe Reporting Module. Dit geeft je een overzicht van de intensiteit van oefeningen voor zowel het hele team als de individuele spelers!