Het risico van een groeispurt voor getalenteerde spelers

Share

Van jongs af aan hebben jongens en meisjes de droom om professioneel hockey- of voetballer te worden: ze dromen van het winnen van landstitels en spelen in de WK-finale. Slechts enkelen hebben echter het geluk gescout te worden voor een professionele jeugdopleiding. Ook al moeten ze 4 of 5 keer per week trainen, wat een grote impact heeft op hun sociale leven, ze zijn bereid dat op te geven om hun droom waar te maken. Rond de leeftijd van 10-12 (meisjes) en 13-14 (jongens) beginnen de getalenteerde spelers hun groeispurt te ervaren. Maar wat zijn de risico’s van de groeispurt voor deze talentvolle spelers? En hoe ga je als trainer of coach om met de consequenties? In de blog van vandaag zullen we proberen antwoord op deze vragen te vinden.

Groeispurt verschilt per speler

In de sportwetenschappelijke literatuur wordt de groeispurt vaak aangeduid als piekhoogtesnelheid: een maximale groeisnelheid in lengte(1). Niet alle spelers ervaren de groeispurt echter tegelijkertijd, wat resulteert in vroege, gemiddelde en laat volwassen spelers. Gebleken is dat het hoogteverschil voor vroege en laat volwassen wordende spelers in dezelfde leeftijdsgroep gemiddeld 15 cm2 bedraagt. Zoals je je kunt voorstellen, heeft dit verschil een behoorlijk grote impact op de fysieke output die de getalenteerde spelers kunnen leveren: vroeg volwassen wordende spelers zijn sterker en sneller dan hun later volwassen wordende teamgenoten.

Groeispurt gevolgen voor de trainingsbelasting

Aangezien er verschillen zijn in de fysieke toestand van de spelers in deze leeftijdscategorieën, heeft dit ook invloed op de hoeveelheid belasting die ze aankunnen. Laten we zeggen dat we een spelformaat van 10v10 hebben gepland, dit betekent dat spelers worden blootgesteld aan een hoge sprintintensiteit (sprintmeters / min). Dit spelformaat kan worden gezien als ‘enigszins moeilijk’ voor de spelers die hun groeispurt al hebben meegemaakt, terwijl hetzelfde spelformaat als ‘moeilijk’ kan worden ervaren voor de laat volwassen wordende spelers. In dit geval is de externe belasting (bijv. Sprintmeters) hetzelfde, terwijl de interne belasting anders is (bijv. RPE). Dit verschil wordt veroorzaakt door de individuele verschillen in volwassenheidsstatus (zie afbeelding 1).

Train in aparte groepen

Om de overbelasting van de laat volwassen wordende spelers (en ook een onderbelasting van de vroeg volwassen wordende spelers) te overwinnen, zou training in twee groepen een oplossing kunnen zijn. Dit is echter vaak moeilijk te implementeren om praktische redenen (d.w.z. beschikbaarheid van spelers en personeel). Het is daarom van het grootste belang om zowel de externe belasting als de interne belasting van de spelers te bewaken. Op deze manier krijgen we inzicht in het vermogen van elke individuele speler om met bepaalde belastingen om te gaan, en passen we onze trainingssessies hierop aan (bijv. Laat volwassen wordende spelers die minder herhalingen uitvoeren dan andere spelers).

Groeispurt vergroot risico op blessures

Naast het feit dat verschillen in volwassenheidsstatus van spelers mogelijk leiden tot overbelasting van laat volwassen wordende spelers, vergroot de groeispurt zelf ook het risico op blessures. Tijdens de groeispurt is er een verschil in groeisnelheid van verschillende structuren: botten groeien sneller dan spieren en pezen. Door deze onbalans ervaren de meeste adolescenten in hun groeispurt vaak enige ‘onhandigheid’, wat het risico op traumatisch letsel vergroot. Tijdens deze periode is het daarom belangrijk om meer aandacht te besteden aan balans- / coördinatieoefeningen, om de spelers te helpen zich aan te passen aan hun groeiende lichaam. Bovendien worden door deze onbalans de spieren en pezen gemakkelijker overbelast. Omdat trainen vaak versnellen en vertragen inhoudt (wat de spieren en pezen zwaar belast), kan de groeispurt ook leiden tot overbelastingsblessures. Nogmaals benadrukkend hoe belangrijk het is om de interne belasting (en mogelijk pijnscores na training) te bewaken, om het risico op overbelastingsblessures te minimaliseren.

Conclusie

In de blog van vandaag hebben we gezien dat de groeispurt leidt tot verschillen in volwassenheidsstatussen van jeugdspelers binnen een team. Dit kan leiden tot overbelasting van de laat volwassen wordende spelers. Bovendien, door de verschillen in groeisnelheid van de verschillende structuren, verhoogt de groeispurt zelf ook het risico op letsel. Deze twee factoren benadrukken de noodzaak om de externe belasting, maar vooral de interne belasting (en mogelijk pijnscores na training) te monitoren, om het risico op blessures voor deze leeftijdscategorie te minimaliseren. Handige tools om de interne belasting te monitoren zijn formulieren of een op RPE gebaseerde mobiele team-app.

JOHAN’s tip van de week

Door elke maand de lengte van elke speler te meten, krijgen we inzicht in wanneer de spelers hun groeispurt doormaken. Als een speler meer dan 0,6 cm per maand groeit, is er een 1,6 keer zo groot risico op blessures(3). Begin dus met het monitoren van de lengte van de spelers van je team om te weten welke spelers in hun groeispurt zitten en dus een verhoogd risico op blessures hebben!

Referenties

  1. Malina, R. M., Rogol, A. D., Cumming, S., Coelho-e-Silva, M. J. & Figueirido, A. J. (2015) Biological maturation of youth athletes: assessment and implications. British Journal of Sports Medicine 49 (13), 852-859.
  2. Figueiredo, A. J., Coelho E Silva, M. J., Cumming, S. P., & Malina, R. M. (2010). Size and maturity mismatch in youth soccer players 11-to 14-years-old.Pediatric Exercise Science(22) ,596-612.
  3. Kemper, G. L. J., Van der Sluis, A., Brink, M. S., Visscher, C., Frencken, W. G. P., & Elferink-Gemser, M. T. (2015). Anthropometric injury risk factors in elite-standard youth soccer. International Journal of Sports Medicine 36, 1112-1117.