Hartslag data gebruiken om spelers te monitoren

Share

Hartslagmeting is een van de meest populaire methoden om de interne belasting van teamsportspelers (voetbal, hockey, rugby etc) te volgen. Een van de redenen hiervoor is dat het een zeer intuïtieve methode is: we weten allemaal dat onze hartslag stijgt als we sporten. Daarom kan het analyseren van de hartslaggegevens van spelers ons helpen bij het volgen van de intensiteit van een training. Je kunt je echter afvragen of hartslaggegevens zo intuïtief zijn als de meeste mensen denken dat ze zijn. Kan een stijging van de hartslag alleen worden veroorzaakt door intense activiteit? Of meten we ook iets anders? In deze blog geven we achtergrondinformatie over hartslag data om deze vragen te beantwoorden.

De basis van hartslag data

Voordat we in detail kunnen treden over het gebruik van hartslaggegevens, moeten we eerst terug naar de basis. De functie van het hart is om zuurstof door ons lichaam te pompen. Deze zuurstof wordt onder andere opgenomen door de spieren om activiteiten uit te voeren. Wanneer we intensief trainen, verbruiken onze spieren meer zuurstof dan normaal en daarom moet onze hartslag omhoog om aan deze verhoogde zuurstofbehoefte te voldoen. Tot nu toe zou dit verhaal niet nieuw moeten zijn. Wat de meeste mensen zich echter niet realiseren, is dat zuurstof ook door het lichaam wordt gebruikt om te herstellen van een intensieve inspanning: dit is te herkennen aan de paar minuten verhoogde hartslag na het sporten. Deze verhoogde hartslag na inspanning is natuurlijk niet indicatief voor de activiteiten die we op dat moment uitvoeren, maar eerder voor het herstel van het evenwicht in ons lichaam. Daarom meet de hartslag niet alleen de belasting van de activiteiten die we uitvoeren, maar ook van het herstelproces van het lichaam daarna.

Verschillende energiesystemen in het lichaam

We moeten ons ervan bewust zijn dat de energieproductie van de spieren via het gebruik van zuurstof een relatief langzaam proces is. Zouden onze lichamen uitsluitend afhankelijk zijn van de energieproductie via het gebruik van zuurstof, dan had Usain Bolt niet zo snel kunnen sprinten als hij (zijn lichaam zou die hoeveelheid energie niet in zo’n korte tijd kunnen produceren) . Dit geeft aan dat ons lichaam andere manieren heeft om zeer snel grote hoeveelheden energie te produceren. Ons lichaam heeft inderdaad twee andere systemen die energie kunnen produceren zonder zuurstof te gebruiken: het fosfocreatinesysteem en de anaërobe glycolyse. Omdat onze spieren ook energie kunnen produceren zonder zuurstof te gebruiken, kan de hartslag niet alle belasting meten die op de speler wordt uitgeoefend.

Interne belasting meten met Hartslag data

Hoewel de hartslag misschien niet in staat is om de belasting van het lichaam te meten zoals geproduceerd via deze twee systemen, moet worden opgemerkt dat de capaciteit van deze systemen vrij laag is. Ze kunnen alleen worden gebruikt voor korte, maximale activiteiten van 10-15 seconden (fosfocreatinesysteem) of een bijna maximale activiteit van 90-120 seconden (anaërobe glycolyse). Bovendien vereist het hervullen van het fosfocreatinesysteem en het verwijderen van de bijproducten van de anaërobe glycolyse (bijv. Lactaat) zuurstof. Alles bij elkaar genomen betekent dit dat de hartslag de belasting van de korte explosieve activiteit zelf niet kan meten, maar eerder de belasting van het lichaam na de activiteit. Als de tijd om te herstellen tussen de herhaalde explosieve acties echter beperkt is, zal er een onvolledig herstel van deze systemen plaatsvinden. Dit vermindert de productie van energie via deze systemen en vergroot de afhankelijkheid van het aërobe (zuurstof) systeem. Dit leidt tot een betere overeenkomst tussen de hartslag en de door het lichaam geproduceerde energie (dat wil zeggen: hartslag is een betere indicator voor de belasting van het lichaam).

Hartslag data in de praktijk

Maar hoe vertaalt deze kennis zich naar het gebruik van hartslagmeting in de praktijk? Laten we dit illustreren met een voorbeeld van twee sprintoefeningen: 10 x 15m maximale sprint met 30 seconden herstel ertussen en 10 x 15m maximale sprint met 10 seconden herstel ertussen. In de eerste maximale sprint van 15 meter wordt de energie die nodig is om de sprint uit te voeren voornamelijk geproduceerd door het fosfocreatinesysteem. Gedurende de 30 seconden herstel daarna wordt dit systeem weer gevuld (met gebruik van zuurstof). Dit geeft aan dat in de volgende sprint weer de meeste energie via dit systeem zal worden geproduceerd. Daarom zal tijdens een korte maximale sprint met maximaal herstel, de hartslag meestal een indicatie zijn van de belasting van het lichaam tijdens het herstelproces, en niet van de sprint zelf. In dezelfde sprints met tussendoor 10 seconden herstel, zal het systeem niet op tijd worden bijgevuld. Omdat er via deze systemen minder energie wordt geproduceerd, zal de afhankelijkheid van energieproductie via het zuurstofsysteem met elke sprint toenemen. Daarom is de hartslag tijdens een sprintoefening met weinig tijd om te herstellen (meer) indicatief voor de belasting van de activiteit zelf en voor de herstelfase.

Conclusie

Hartslag is een erg populaire volgmethode omdat het erg intuïtief aanvoelt. Op basis van wat we hebben besproken, kunnen we concluderen dat de hartslag een indicatie geeft van hoe hard het lichaam moet werken om zowel activiteiten uit te voeren als om te herstellen. Een verhoging van de hartslag betekent echter niet automatisch dat de spieren energie produceren voor hardloopactiviteiten. Andersom is het ook niet waar: explosieve acceleratie leidt niet altijd tot een verhoging van de hartslag, maar het herstelproces daarna wel. Pas als je weinig tijd hebt om te herstellen (zoals vaak het geval is bij teamsporten), zorgt de activiteit zelf ook voor een verhoging van de hartslag. Daarom moet u zich bij het werken met hartslag bewust zijn van het soort activiteiten dat de spelers uitvoeren om te weten wat voor soort informatie de hartslag u gaat geven.

JOHAN’s Tip van de week

Omdat de hartslag mogelijk niet de totale belasting van het lichaam kan meten, vooral tijdens oefeningen waarbij de nadruk ligt op explosiviteit, kan het zijn dat de hartslag je geen volledig beeld geeft van de belasting van de spelers. Als u een oefening plant waarbij de nadruk ligt op explosieve kracht, en u dus een maximale oefening plant met daartussen lange herstelperioden, zal de hartslag meestal het werk weerspiegelen dat het lichaam in de herstelfase moet doen. Als u een volledig beeld wilt krijgen van de belasting van de spelers, geeft het gebruik van Rating of Perceived Exertion een uitgebreider beeld van de interne belasting (GPS kan worden gebruikt om de externe belasting te meten).