Fysieke benchmark per positie

Share

We weten allemaal dat spelen op verschillende posities in het voetbal verschillende vaardigheden vereist: Messi is misschien wel de beste middenvelder ter wereld, hij is waarschijnlijk niet de beste verdediger. Naast verschillen in technische en tactische eisen tussen speelposities, zijn ook fysieke eisen verschillend. In de blog van vandaag bespreken we fysieke benchmark tussen speelposities en hoe dit je trainingsschema beïnvloedt.

Fysieke verschillen per positie

In onze vorige blog zagen we dat in wedstrijden er fysieke verschillen zijn tussen leeftijdscategorieën en competitieniveaus (Eredivisie & Premier League). Dit zijn echter teamgemiddelden en in deze blog zullen we zien dat er verschillen zijn per speelpositie. Een vleugelverdediger doet bijvoorbeeld meer bijna maximale snelheidsruns dan een centrale verdediger. Middenvelders, die de schakel vormen tussen verdedigende en aanvallende spelers, leggen meer totale afstand af, maar doen dit met een lagere intensiteit dan aanvallers en verdedigers.

Fysieke benchmark middenvelders & verdedigers

In Figuur 1 zien we dat middenvelders (AMID, DMID), centrale verdedigers (CDEF) en vleugelverdedigers (FULL) meer totale afstand afleggen dan het teamgemiddelde tijdens de wedstrijd. Middenvelders en centrale verdedigers leggen echter bij hogere snelheden minder afstand af dan aanvallers. Dit heeft ook gevolgen voor de trainingen. Hoewel iedereen moet worden blootgesteld aan sprintafstanden met een hoge intensiteit, moet er ook aandacht zijn voor langere sprints met een lagere intensiteit (70/80% van de maximale snelheid) voor bijvoorbeeld middenvelders.

JOHAN Sports - Fysieke benchmark per playing position

JOHAN Sports – Fysieke benchmark per playing position

Fysieke verschillen aanvallers

Vleugelspelers (WIN) leggen het minste aantal meters af in de wedstrijd (samen met de spits, STR), maar wat ze doen, doen ze goed. Vleugelspelers (samen met vleugelverdedigers) kenmerken zich door veel hoge intensiteitsmeters in een wedstrijd. Begrijpelijk, vooral als we kijken naar hun primaire positietaak: wachten op die paar momenten in een wedstrijd en dan alles uit de kast halen in een aanvallende bijna maximale sprint om hun directe verdediger te omzeilen.

Bereid daarom je vleugelspelers en vleugelverdedigers voor op wedstrijden door ze tijdens trainingssessies bloot te stellen aan voldoende hoeveelheden bijna maximale sprintoefeningen.

Conclusie

Naast verschillen in speelniveau zijn er ook verschillen tussen speelposities. We zien dat middenvelders, vleugelverdedigers en centrale verdedigers de meeste totale afstand in een wedstrijd afleggen, maar middenvelders en centrale verdedigers doen dat met lagere intensiteiten (<20km / u). Interessant is dat hoewel vleugelspelers de minste afstanden in een wedstrijd afleggen, ze sprintmeters met de hoogste intensiteit uitvoeren. Deze verschillen in speelposities hebben gevolgen voor trainingssessies: vleugelspelers en vleugelverdedigers moeten worden blootgesteld aan grotere hoeveelheden bijna maximale sprinten dan andere spelers.

JOHAN’s tip van de week

Alleen al het kennen van de totale hoeveelheid sprintafstand met hoge intensiteit per speelpositie geeft niet alle informatie. We hebben meer nodig. Het is belangrijk om te weten hoe deze over het spel zijn verdeeld. Wanneer een vleugelverdediger bijvoorbeeld in totaal 200 meter sprint met hoge intensiteit uitvoert, werd dit opgebouwd door vele korte afstandssprints (40x5m) of door slechts enkele lange afstandssprints (5x40m). Kijk daarom naar de gemiddelde sprintlengte (totale sprintafstand gedeeld door het aantal sprints) om je te helpen de beste sprintoefening te selecteren.