Coronavirus in Zweden: Interview met Jimmy Högberg (fysiek coach bij Örebro SK)

Share

In Zweden zijn de zaken net even anders geregeld dan in andere Europese landen, omtrent het Coronavirus. De Zweedse voetbalbond heeft de intentie om de voetbalcompetitie (Allveskan) te hervatten op 14 juni, maar er heerst nog onzekerheid. Deze onzekerheid maakt het lastig voor coaches om een trainingschema te maken. Gedurende deze moeilijke periode, hebben we gesproken met Jimmy Högberg, fysiek trainer bij Allveskan League team Örebro SK. We hebben hem een aantal vragen gesteld over de huidige situatie van het Coronavirus in Zweden en hoe hij JOHAN Sports gebruikt voor zijn trainingsschema bij Örebro SK.

Hoe ziet de huidige situatie er momenteel uit, omtrent het Coronavirus in Zweden?

“Nou, het is niet een complete lockdown zoals in andere Europese landen. We mogen nog steeds naar buiten gaan. Momenteel worden er geen wedstrijden gespeeld in Zweden. Er worden nu enkel interne wedstrijden gespeeld, maar het betreft een zeer interessante situatie voor ons, aangezien we niet exact weten wanneer de competitie weer hervat zal worden. Voor andere landen is het wellicht een stuk duidelijker, omdat zij weten dat de competitie gestart zal worden in september of oktober. Voor ons als trainersstaf is het momenteel erg lastig om het team voor te bereiden op iets, waarvan we niet weten of het zal starten in juni of juli. Dit kan een verschil zijn van 4 tot 6 weken.”

Hoe beïnvloedt het Coronavirus in Zweden de spelers?

“De manier waarop we samenwerken met de spelers is interessant om te zien. De spelers zijn erg gefocust op de “micro-cycle: een wedstrijd, evaluatie en daarna weer een nieuwe wedstrijd. Dat is hoe spelers te werk gaan. Nu moeten we verschillende triggers vinden om spelers te motiveren”

Heeft het invloed op jou als fysieke coach?

“Als je uitzoomt en naar de samenleving kijkt, de supporters die wachten op wedstrijden, de economie, dan is dat natuurlijk allemaal slecht. We hebben de wedstrijden nodig, zodat de economie weer op gang komt.

Voor mij als persoon vind ik het eigenlijk wel leuk. Als fysieke coach met fitness verantwoordelijkheden e.d. hou ik van verschillende uitdagingen en situaties. Als je kijkt naar het werkproces voor mij en mijn collega’s als coaches, geeft het ons kansen om nieuwe dingen uit te proberen ”

Hoe motiveer je je spelers?

“Allereerst: we bleven trainen en we wisten in principe wel dat het seizoen later zou starten. Op hetzelfde moment stopten andere landen volledig, maar in Zweden hadden we niet genoeg informatie over wat er zou gaan gebeuren. Dus wachtten we in het begin om te zien waar het allemaal naar toe ging. Zodra we de informatie kregen vanuit de overheid, gaven we onze spelers een pauze van 15 dagen. Om hun geest uit het voetbal te halen en wat frisheid in hun lichaam te krijgen. Thuis moesten ze enkele individuele trainingen doen.

We hebben ook de manier veranderd waarop we werken met de micro-cyclus van de periodisering. We hebben verschillende input gegeven voor de spelers met nieuwe oefeningen om de spelers te motiveren. Variatie in oefeningen is erg belangrijk is om de spelers te motiveren.”

Wat zijn de uitdagingen bij het maken van een trainingsschema?

“Elke week hebben we een interne wedstrijd, omdat er geen beperkingen waren op het spelen van interne wedstrijden. Het idee was ook om met zes andere teams een oefentoernooi te spelen. Dan hadden we echte wedstrijden om ons voor te bereiden op het seizoen. Helaas werden er beperkingen opgelegd om te reizen, dus werd het toernooi geannuleerd en moesten we ons trainingsschema wijzigen. We moeten ons constant aanpassen aan de situatie.

We moeten ook voorbereid zijn op een scenario dat we helemaal geen vriendschappelijke wedstrijden kunnen spelen voordat de competitie begint. Hoe kunnen we echte wedstrijden simuleren? Hoe kunnen we dat gevoel creëren voor de spelers? Dat wordt een uitdaging voor de coachingstaf. We hebben nu een schema van 6 dagen training met 1 interne wedstrijd en zondag is een vrije dag. Maandag starten we weer met de micro-cyclus.”

Hoe gebruik je GPS om je trainingsschema te evalueren?

“We hebben toezicht gehouden met 1 speler (centrale speler) en gebruiken hem als referentie voor het team. We weten dat het niet 100% is, maar het geeft ons in ieder geval een idee van de hoeveelheid oefeningen vergeleken met elkaar. Hoeveel sprints doet een speler in deze oefening? En hoeveel sprints in een wedstrijd? Dat is hoe ik GPS heb gebruikt met de technische staf. Het is echt een educatief hulpmiddel voor ons. De hoofdtrainer heeft nog nooit GPS gebruikt, dus het is een goed startpunt. Oefeningen met elkaar vergelijken op snelheidsparameters, spelersbelasting, aantal sprints etc. Hi-intensity sprints, sprints en Player Load zijn de belangrijkste parameters waar we naar kijken. ”

Örebro SK GPS

Örebro SK gebruikt JOHAN GPS sensor tijdens training session

Hoe communiceer je de GPS-gegevens met de coaches?

“Ik probeer de gps-gegevens uit te leggen aan de coaches. Als we kleine partijspellen spelen (1vs1 tot 4vs4), krijgen we niet veel sprints en hi-intensity sprints, maar als we grote partijspellen spelen (8vs8 tot 10vs10), nemen de sprints en hi-intensity sprints juist toe. Ik maak geen rapporten of zoiets, omdat we allemaal in dezelfde kamer zitten. Als ik de coachingstaf iets wil laten zien, laat ik gewoon het JOHAN-analyseplatform op ons tv-scherm zien. Ik presenteer de trainingssessie en de output van de oefeningen en combineer deze met het videoplatform dat we gebruiken. Op die manier zien ze de oefeningen op de video en de GPS-gegevens in de grafieken.

Ik wil niet alleen een rapport geven en op het bureau van de coach achterlaten. Ik probeer op het platform te kijken en de hoeveelheid informatie die ik wil geven aan de coachingstaf in evenwicht te brengen. De coachingstaf bestaat op dit moment uit 4 personen. We hebben een hoofdtrainer en drie assistent-trainers. 1 voor tactische / technische onderdelen, 1 Keeperstrainer en ik voor het fitness- en fysieke gedeelte.”

Communiceer je de GPS-gegevens met de spelers?

“Ik communiceer niet dat de spelers meer moeten rennen of meer moeten sprinten. Dat hangt allemaal af van de speelpositie en wat er in de wedstrijd gebeurt. Ik vertel ze alleen dat we GPS gebruiken om oefeningen te evalueren. Oefeningen van de trainingssessie vergelijken en relateren aan de wedstrijd.”

Wat vind je het leukst aan het JOHAN-analyseplatform?

“Ik gebruik graag de modules ‘VERGELIJKEN’ en ‘CYCLE’ binnen het platform, zodat ik trainingssessies met elkaar kan vergelijken. Vervolgens kan ik zien wat de belasting van elke sessie was op basis van een bepaalde parameter (zoals sprinten, Player Load en Hi-intensity sprints). Op het tabblad CYCLE kan ik de microcyclus van de week bekijken. Ik hou echt van dit overzicht. Het geeft een heel duidelijk beeld en het is ook heel duidelijk voor een coach. Vooral het grafische overzicht voor een coach is erg gebruiksvriendelijk. Het is voor hen heel gemakkelijk om verschillende trainingssessies te begrijpen in vergelijking met wedstrijden.”

“Als ik een evenement upload, ga ik altijd naar “FASEN” om de uitkomst van de oefeningen te bekijken en te vergelijken. Zo begin ik. Toen ik hiermee begon, had ik natuurlijk niet zoveel ervaring welke resultaten de trainingsoefeningen zouden hebben op het gebied van sprints, Hi-intensity sprints en dergelijke. Hoe meer ik ermee werk, hoe meer gevoel ik krijg over hoeveel inspanning elke oefening van een speler eist. Dat is voor coach iets waar je steeds vaardiger in wordt om te begrijpen wat er in een bepaalde oefening gebeurt. “

Exercises JOHAN

Oefeningen (FASEN) module binnen JOHAN Sports

Welke tips heb je voor teams die GPS-technologie overwegen?

“Ik denk dat het belangrijk is om de microcyclus van je trainingsweek te begrijpen. Wat is het verschil tussen mijn vrijdagtraining (speeldag-1) en woensdagtraining (speeldag -3) in minuten? Zo trainden we vrijdag 60 minuten en woensdag trainden we 90 minuten. De GPS-technologie helpt je de microcyclus beter te begrijpen. Allereerst het herstel van de laatste wedstrijd en daarna werken aan de volgende wedstrijd. Vooral het volledig begrijpen van wat we elke trainingssessie binnen de microcyclus hebben gedaan.”

“En ook het begrijpen van het doen van trainingsvormen. Wat gebeurt er als ik grotere ruimtes gebruik of de veldafmetingen vergroot? Wat zijn de resultaten van een groot partijspel en een klein partijspel? Mijn kleine partijspellen geven me geen Hi-intensity sprints, dus misschien moet ik nog een oefening toevoegen aan mijn training? Probeer creatief te zijn in de periodisering van de micro-cyclus.”

“Een andere tip die ik kan geven is om GPS ook te combineren met RPE-vragenlijsten. Het is leuk om te weten wat de externe belasting van de spelers is in meters enzovoort, maar het is ook belangrijk om te weten hoe je spelers zich de volgende ochtend voelen. Ik weet dat het misschien niet 100% nauwkeurig is, maar we hiermee denken we er tenminste over na. Op deze manier worden coaches bewust gemaakt en daar draait het om.”