Conditionele training – Optimaal presteren

Share

Merk je dat je spelers de beslissende acties aan het einde van de wedstrijd niet meer kunnen uitvoeren? Of moet je in het laatste kwartier van de wedstrijd te veel doelpunten incasseren? In deze blog bespreken we hoe je met één conditionele training per week de conditie van je spelers kunt verbeteren. Hierdoor kunnen je spelers aan het einde van de wedstrijd nog steeds de beslissende sprint uitvoeren.

Definitie van een conditionele training

Uit onderzoek is gebleken dat bij verschillende Europese competities de wedstrijdbelasting het afgelopen decennium met 30% is toegenomen (1). Daarom moeten de spelers hun fitnessniveau verhogen om te kunnen voldoen aan de fysieke eisen van wedstrijd. Daarom wordt het voor jou als coach steeds belangrijker om je spelers zo fit mogelijk te krijgen. Sportwetenschappers van FC Barcelona hebben onlangs onthuld dat een van de componenten van de ‘Barca-methode’ is dat spelers tijdens een sessie per week fysiek worden uitgedaagd tot het hoogste niveau. Dit alles met als doel de spelers zo fit mogelijk te maken voor de wedstrijd. Het trainingseffect dat ze nastreven is dat het lichaam herstelt boven het niveau van vóór de trainingsstimulus (ook bekend als ‘supercompensatie’) 2. Er zijn echter enkele vereisten waaraan moet worden voldaan om het effect te laten optreden: de stimulus moet meer dan een bepaalde minimale hoeveelheid belasting hebben en de timing moet goed zijn. In deze blog zullen we richtlijnen geven over hoe aan deze vereisten te voldoen.

Wat moet de belasting zijn van een conditionele training?

Als we kijken naar de minimale hoeveelheid trainingsbelasting die nodig is om het supercompensatie-effect te laten optreden, is er één gemakkelijk toepasbare richtlijn: de belasting van de conditionele training moet de wedstrijdbelasting benaderen. Dit houdt in dat de trainingsbelasting ten minste 80% van de wedstrijdbelasting moet bedragen. Laten we dit illustreren met een voorbeeld: stel dat uw team in een wedstrijd gemiddeld 600 sprintmeters (> 20 km / u) maakt, betekent dit dat uw conditionele training minimaal 480 sprintmeters moet hebben. Als we een oefening aan onze training willen toevoegen om het aantal sprintmeters te vergroten, kan onder andere een groot partijspel (9v9) op een groot veld (80x40m) worden uitgevoerd.

Hoe plan je een conditionele training?

Naast de hoeveelheid trainingsbelasting is de timing van de conditionele sessie ook belangrijk voor het optreden van supercompensatie. Om het effect van supercompensatie te maximaliseren en om de balans tussen lichaamsbeweging en rust te bewaren, moet de conditionele training 2-3 dagen na de wedstrijd (en ook minstens 3 dagen voor de volgende wedstrijd) worden gepland. Als er doordeweeks weer een wedstrijd is (bijv. Op woensdag), vindt er dus geen conditionele training plaats. In dit geval kan de wedstrijd worden gezien als de conditionele training. Want wat is een betere training dan een wedstrijd zelf?

Stel dat u de conditionele trainingssessie op een andere dag wilt plannen, wat zijn dan de risico’s? Als je deze training te vroeg plant, zijn spelers nog niet volledig hersteld van de wedstrijd. Dit betekent dat een nieuwe conditionele sessie de vermoeidheid van de spelers alleen maar zal verhogen; dit kan leiden tot overtraining (3) (zie afbeelding). Als u de sessie te laat plant, gaat het effect van supercompensatie verloren. Bovendien zal de trainingssessie waarschijnlijk te dicht bij de volgende wedstrijd worden gepland (bijv. 2 dagen voor de wedstrijd), waardoor de spelers niet volledig kunnen herstellen.

Conditionele training

Conditionele training: supercompensatie

Heeft u uw trainingsstimulus niet optimaal kunnen plannen of heeft u de minimale trainingsbelasting niet bereikt? Het lichaam is dan onvoldoende getriggerd en zal daarom niet herstellen boven het niveau van voor de sessie. Als je je spelers wilt voorbereiden op de constant toenemende belasting van wedstrijden, is het essentieel om je conditionele training op het juiste moment en met de juiste hoeveelheid trainingsbelasting te plannen!

JOHAN’s tip van de week

Voor het monitoren van je voorwaardelijke training is het vooral belangrijk om te kijken naar explosieve acties. Dit betekent dat 80% van de wedstrijdbelasting bereikt moet worden voor de volgende parameters: sprintmeters (> 20 km / h en versnellingen (> 2m / s2).

Referenties

  1. Martin-Garcia, A., Gomez Diaz, A., Bradley, P., Morera, F., Casamichana, D. (2018). Quantification of a professional football team’s external load using a microcycle structure. Journal of Strength and Conditioning Research. 32(12), 3511-3518.
  2. Bompa T, Buzzichelli C. (2018) Periodization: Theorie en methodologie van training. Champaign, IL: Human Kinetics; 6.
  3. Budgett, R. (1998) Fatigue and underperformance in athletes: the overtraining syndrome. British Journal of Sports Medicine, 32: 107-110.